„PODRÓŻNIK”
1 ZBIÓRKA „przygotowanie do podróży”
1. Standardowy obrzęd rozpoczęcia zbiórki gromady.
2. Gawęda- Jak podróżowano dawniej, w jaki sposób podróżuje się dzisiaj. Dokąd można podróżować i po co. Gdzie i jakie formalności się załatwia.
3. Gry i ćwiczenia-
a) różne sposoby podróżowania (wyścigi)
*dyliżansem
Zuchy stają szóstkami. Każda szóstka dostaje sznurek. Dzieci dzielą się na woźniców i konie. Skakanka to lejce.
*samochodem
Każda szóstka dostaje kierownicę. Każdy zuch jest samochodem i pędzi do mety, oddając kierownicę następnemu zuchowi.
*samolotem
(…)
*statkiem
(…)
b) Ćwiczenia w pakowaniu (przygotowanie do podróży)
Proponuję konkurs, „co należy zabrać na tygodniową wycieczkę na mazury pod namioty w czasie lata”
4. Krąg Rady- zapoznanie z regulaminem sprawności, podjęcie decyzji o jej zdobywaniu.
5. Majsterka- wykonanie paszportów
6. Nauka piosenki „Lubię podróże”
7. Okrzyk podróżników: Podróżnik zwiedza obce kraje, podróżnik świat poznaje
8. Przygotowanie do podróży cd. Rozgrzewka: „prawa noga wypad w przód, a rękoma…”
9. Przypomnienie piosenki „Lubię podróże”
10. Obrzęd zakończenia
Ważne jest żeby na każdej zbiórce uzupełniać PASZPORTY i uzupełniać stroniczki z każdego zwiedzanego kraju!!!
Przy zwiedzaniu każdego kraju, należy pokazywać zuchom na mapie dokąd wędrujemy.
2 ZBIÓRKA „ROSJA”
1. Obrzędowe rozpoczęcie + rozdanie nagród za konkurs z zeszłej zbiórki dotyczący pakowania się.
2. Rozpalenie kominka + „Lubię podróże i podróżować chcę”.
3. Gry i zabawy:
· Odbijamy piłkę i ten, kto ją aktualnie posiada musi podać nazwę jakiegoś państwa
· Berek- żeby nie zostać zberkowanym i złapanym należy podać nazwę mieszkańca jakiegokolwiek kraju
· Zabawa na zasadzie „głowa ramiona kolana pięty…” Tylko, że my mówimy to po rosyjsku tzn.: „голова плеча коляна пятки коляна пятки коляна пятки голова плеча коляна пятки очки ушки губы нос” (czyt.: gaława plecia koljana pjatki koljana pjatki koljana pjatki gaława plecia koljana pjatki oćki uszki guby nos)
4. Gra WYPEŁNIANIE PASZPORTÓW- chodzi o to czy zuchy nadają się do tego aby przekroczyć wschodnią granicę. Są trzy punkty i każdy zuch musi zdobyć wpis z każdego punktu do swojego paszportu.
· Znajomość języka- zuchy uczą się kilku słówek np.: привет (priwjet- cześć) поко (paka- cześć, na razie, papa…) извинице (izwinicje- przepraszam) пожоуйста (pażausta- proszę)
· Sprawność fizyczna i zwinność
· Грожданко (grażdanka, czyli rosyjskie literki, kiedyś alfabet nazywał się cyrylica) tutaj zuchy muszą napisać według wzoru w swoim paszporcie swoje imię, oczywiście w języku rosyjskim
5. Zabawa „голова плеча…”
6. Konkurs wiedzy o Rosji
7. Wykonujemy MATRIOSZKI- rosyjskie laleczki. Możemy je zrobić np. z tekturek
8. Czytamy opowieść o zuchach z Rosji.
9. Krąg rady i zakończenie zbiórki.
3 ZBIÓRKA CHINY I JAPONIA
1. Obrzędowe rozpoczęcie + rozdanie nagród za konkurs wiedzy o Rosji z poprzedniej zbiórki
2. Lecimy samolotem do Chin- biegamy po szkole z wyciągniętymi rękami i udajemy
odrzutowce.
3. Rozpalenie kominka i piosenka o podróżowaniu
4. Oglądamy zdjęcia z Chin i opowiadamy, co na nich jest.
5. Pląs: Cing, ciang, cing, ciang, gućkare gućkare, jan gan giri giri jan gan go….
6. Uczymy się posługiwać pałeczkami.
7. Majsterka: Z gazet za pomocą tasiemek klejących wykonujemy kimona i chińskie czapeczki.
8. Jemy prawdziwy ryż prawdziwymi pałeczkami J
9. Przypomnienie sobie pląsu „cing ciang…”
10. Turniej japoński „JON, KEN, PON”, (czyli: „papier, nożyczki, kamień”)
11. Pląs „Szin, szin, szinebata szin…”
12. Uzupełnienie paszportów
13. Krąg rady i zakończenie.
4 ZBIÓRKA GRECJA
1. Rozpoczęcie
2. Gadka o Grecji i tym, w jaki sposób można tam powędrować
3. Bawimy się w statek, aby powędrować do Grecji na Igrzyska olimpijskie- wybieramy kapitana statku, „lukacza”, wioślarzy itp…
4. Piosenka „płyną statki z bananami w sina dal, łabu di daj daj łabu di daj…”
5. Majsterka- wykonujemy wieńce z gałązek oliwnych, wieńce laurowe…
6. Igrzyska Olimpijskie- zuchy podzielone są na dwie lub trzy grupy, w zależności od tego ile ich jest. Zuchy będą konkurowały między ze sobą grupami. Każdy zuch ma jakiś tytuł np. szef, zastępca, dyrektor, Zeus itp.
A oto przykładowe propozycje konkurencji:
· Wyścigi rydwanów + tor przeszkód
· Rzut dzidą
· Walka kogutów
· Trójskok żabką
· Rzut dyskiem
· Pchnięcie żelaznej kuli
· Śmieszne biegi
7. „Płyną statki z bananami w siną dal…”
8. Ogłoszenie wyników olmpiady
9. Rozdanie wieńców z gałązek oliwnych
10. Krąg rady i zakończenie
Po tej zbiórce drużynowa uzupełni zuchom stronę w paszporcie z Grecji.
5 ZBIÓRKA EGIPT
1. Obrzędowe rozpoczęcie
2. Podróż KARAWANEM do Egiptu.(jeden zuch siada po turecku na kocu i ma założony na
głowę turban, czterech zuchów łapie koc za rogi i nosi swojego zucha na kocu)
3. Gawęda: życie w dawnym Egipcie i inne ciekawostki
4. Pląs „hen, w Afryce rzeka Nil, w niej krokodyl sobie żył…”
5. Rozpoznawanie Zwierząt Afryki- możemy do tej gry użyć np. atlasów, rysunków, karteczek z nazwami zwierząt, puzzli…
6. Piosenka „Jutro popłyniemy daleko”
7. Zabawy:
· na pustyni- zawody szóstek szóstek. Należy przynieść wodę z Oazy (kubeczka) dla spragnionej karawany (pusty kubek). Wygrywa ta szóstka, która pierwsza wypełni pusty kubek wodą.
· wyścigi wielbłądów- zuchy są wielbłądami i każdy (po kolei) bierze na swoje plecy poduszkę i dźwiga garb. Wygrywają najszybsi.
· „My idziemy na lwy….”
· „Piramidy i Egipcjanie” coś podobnego do „wiewiórki do dziupli i wiewiórki z dziupli”
8. Siadamy w kręgu. Jeden zuch losuje nazwę jakiegoś boga mitologicznego, zadaniem przybocznego jest pokazać za pomocą pantomimy czego ten bóg był opiekunem, a zuchy mają zgadnąć czego to był bóg.
9. Przeczytanie wiersza:
BAMBO J. Tuwim
Murzynek Bambo w Afryce mieszka,
Czarną ma skórę ten nasz koleżka.
Uczy się pilnie przez całe ranki
Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.
A gdy do domu ze szkoły wraca,
Psoci, figluje – to jego praca.
Aż mama krzyczy: „Bambo, łobuzie!”
A Bambo czarną nadyma buzię.
Mama powiada: „Napij się mleka”,
A on na drzewo mamie ucieka.
Mama powiada: „Chodź do kąpieli”,
A on się boi, że się wybieli.
Lecz mama kocha swojego synka,
Bo dobry chłopak z tego Murzynka.
Szkoda, że Bambo czarny, wesoły,
Nie chodzi razem z nami do szkoły.
10. Teatrzyk- zadaniem zuchów jest zainscenizowanie tego wiersza.
11. Pląs „hen, daleko rzeka Nil…”
12. Uzupełnienie paszportów
13. Krąg rady i zakończenie
6 ZBIÓRKA FRANCJA
1. Obrzędowe rozpoczęcie
2. Samolotem do Francji
3. Rozpalenie kominka i Gadka o Francji
4. Pląs „My są żabki”
5. Zuchowe malowanki w paryskim Luwrze- wernisaż pt. „Zuchy z Polski”
6. Nauka wierszyka lub piosenki francuskiej.
7. Zabawa „w klasy”
8. Konkurs: Kto zna jak najwięcej technik plastycznych?
9. Ocena malowanek i zorganizowanie ich wystawy w szkole
10. Przypomnienie pląsu „My są żabki”
11. Przypomnienie wierszyka/ piosenki francuskiej
12. Krąg PARADY: Przyznanie sprawności malarza
13. Pokazanie zuchom i wykonanie „rysowania nitką” (kartka na pół, nitka w rbie w środku i
wyciągnięcie jej ze środka przyciskając ręką kartkę)
14. Krąg rady i zakończenie
7 ZBIÓRKA WIELKI TURNIEJ ZUCHÓW PODRÓŻNIKÓW-
NADANIE SPRAWNOŚCI
1. Obrzęd rozpoczęcia + rozkaz, że podróż już dobiega końca
2. Zabawa: Powrót do Polski- bawimy się w każdy sposób podróżowania, jaki stosowaliśmy do tej pory na początkach zbiórek (samolot, statek, karawana)
3. Wielka krzyżówka wiedzy na temat krajów, jakie zwiedziliśmy.
4. Majsterka: uzupełnienie kroniki gromady
5. Gra terenowa w lesie. Punkty są następujące:
· Dopasuj stolicę do państwa
· Rozwiąż szyfr
· Nauka i rozpoznanie flag państwowych
· Sprawność fizyczna (np. most Pałkiewicza czy coś podobnie ciekawego…)
6. Na polance:
· Piosenka „Lubię podróże…”
· Okrzyk podróżników: „Podróżnicy na piechotę, podróżnicy nawet w słotę, podróżnicy zawsze w drodze!”
· Wręczenie chlebaków lub jakichś innych gadżetów podróżnika…
· Krąg parady + obrzęd nadania sprawności
· Zakończenie zbiórki